Definicje
Definicje (art. 3, ust.1 ) z Ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 poz. 2336)
Odpady wydobywcze - odpady pochodzące z poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania, przeróbki i magazynowania kopalin ze złóż.
Odpady przeróbcze - odpady wydobywcze w formie stałej lub szlamu, które pozostają po przeróbce kopalin, przeprowadzonej w drodze procesów mechanicznych, fizycznych, biologicznych, termicznych lub chemicznych, a także z połączenia tych procesów.
Przeróbka - procesy mechaniczne, fizyczne, biologiczne, termiczne i chemiczne, a także połączenie tych procesów, którym są poddane wydobyte kopaliny prowadzone w celu przygotowania ich do wykorzystania, w tym zmiana ich objętości, klasyfikacja, rozdzielanie i ługowanie, a także ponowna przeróbka poprzednio odrzuconych odpadów, z wyłączeniem procesów wytapiania, produkcyjnych procesów termicznych (innych niż wypalanie wapienia) i procesów metalurgicznych.
Obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych - obiekt przeznaczony do składowania odpadów wydobywczych w formie stałej, ciekłej, w roztworze lub zawiesinie, w tym hałdy i stawy osadowe, obejmujący tamy lub inne konstrukcje służące do powstrzymywania, zatrzymywania, ograniczania lub umacniania takiego obiektu; za obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych nie uznaje się wyrobiska górniczego wypełnianego odpadami wydobywczymi w celach rekultywacyjnych i technologicznych.
Hałda - obiekt przeznaczony do składowania stałych odpadów wydobywczych na powierzchni ziemi.
Staw osadowy - obiekt przeznaczony do składowania drobnoziarnistych odpadów wydobywczych, w tym powstałych w wyniku przeróbki, wraz ze zmieniającą się ilością wody technologicznej, która pochodzi z przeróbki kopalin ze złóż, oraz z oczyszczania wody technologicznej.
Niezanieczyszczona gleba - gleba, która została usunięta z górnej warstwy powierzchni ziemi w trakcie działalności wydobywczej i która nie przekracza dopuszczalnych zawartości w glebie oraz dopuszczalnych zawartości w ziemi substancji powodujących ryzyko, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 101a ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.), dla gruntów występujących w miejscu użycia tej gleby lub ziemi.
Definicje (art. 3, ust.1, pkt 19 i pkt 32 ) z Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 1587)
Wytwórcą odpadów jest każdy, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów) oraz każdy, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów.
Posiadaczem odpadów jest każdy, kto w praktyce włada odpadami (wytwórca odpadów, inna osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej). Domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.
Odzysk odpadów to jakikolwiek proces, którego głównym wynikiem jest to, aby odpady służyły użytecznemu zastosowaniu przez zastąpienie innych materiałów, które w przeciwnym przypadku zostałyby użyte do spełnienia danej funkcji, lub w wyniku którego odpady są przygotowywane do spełnienia takiej funkcji wdanym zakładzie lub ogólnie w gospodarce.
Unieszkodliwianie odpadów jest to proces niebędący odzyskiem, nawet jeżeli wtórnym skutkiem takiego procesu jest odzysk substancji lub energii.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Zasady postępowania z odpadami
Ogólne zasady gospodarowania odpadami dla wytwórców /posiadaczy odpadów wydobywczych (art. 4, ust. 1 - 4) z Ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 poz. 2336)
Wytwórca odpadów wydobywczych/posiadacz odpadów wydobywczych zobowiązany jest do:
- stosowania takich sposobów poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania, przeróbki i magazynowania, które zapobiegają powstawaniu odpadów wydobywczych lub pozwalają utrzymać na możliwym najniższym poziomie ich ilość, jak również ograniczają negatywne oddziaływanie na środowisko lub zagrożenie życia i zdrowia ludzi, przy uwzględnieniu najlepszych dostępnych technik;
- ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów wydobywczych na środowisko, życie i zdrowie ludzi oraz zapobiegania lub zmniejszania, w możliwie najszerszym zakresie, wszelkich niekorzystnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi, powstałych w wyniku gospodarowania odpadami wydobywczymi, również po zamknięciu obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, przy uwzględnieniu najlepszych dostępnych technik; przy uwzględnieniu najlepszych dostępnych technik;
- poddawania odpadów w pierwszej kolejności procesom odzysku, a jeżeli z przyczyn technologicznych jest on niemożliwy lub nie jest uzasadniony z przyczyn ekonomicznych, do ich unieszkodliwiania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska lub programem gospodarowania odpadami wydobywczymi, przy uwzględnieniu najlepszych dostępnych technik;
- przekazania odpadów wydobywczych, które z przyczyn technologicznych lub ekonomicznych nie mogą być poddane odzyskowi, do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być poddane unieszkodliwianiu przy uwzględnianiu najlepszych dostępnych technik, w szczególności do obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Sposób postępowania z odpadami wydobywczymi
Zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami wydobywczymi, w pierwszej kolejności należy podjąć działania w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów wydobywczych oraz ograniczania ilości powstających odpadów.
Natomiast jeśli nie udało się zapobiec powstawaniu odpadów to każdy posiadacz odpadów wydobywczych powinien wytworzone lub posiadane odpady poddać przede wszystkim procesom odzysku.
Natomiast w przypadku, gdy proces ten jest niemożliwy z przyczyn technologicznych lub nieuzasadniony z przyczyn ekonomicznych odpady mogą zostać poddane procesom unieszkodliwiania, w tym procesom unieszkodliwiania w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Odpady wydobywcze mogą być również poddane procesowi magazynowania, przy czym czas magazynowania zależny jest od rodzaju odpadów tj. odpady niebezpieczne (tylko w przypadku, gdy ich wytworzenie było wcześniej niemożliwe do przewidzenia), inne niż niebezpieczne i obojętne czy też niezanieczyszczona gleba.
Sposób postępowania z odpadami przedstawiono na poniższym schemacie.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Obowiązki posiadacza odpadów
Obowiązki posiadacza odpadów
Uzyskanie decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi
Każdy posiadacz odpadów, który planuje prowadzić działalność wydobywczą, przeróbczą lub obiekt unieszkodliwiania odpadów jest zobowiązany przed rozpoczęciem takiej działalności przedłożyć Marszałkowi Województwa (lub Staroście lub RDOŚ) - program gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz uzyskać decyzję zatwierdzającą ten program.
Opracowany Program wymaga wykonania przeglądu co 5 lat. Posiadacz odpadów jest zobowiązany do wykonania przeglądu Programu i przedłożenia go Marszałkowi Województwa (lub Staroście lub RDOŚ). Nie wykonanie tego obowiązku skutkuje wezwaniem przez organ administracji w formie decyzji do przedłożenia przeglądu w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji. W przypadku nie przedłożenia przeglądu Programu w wyznaczonym w decyzji administracyjnej terminie obowiązująca decyzja zatwierdzająca Program jest wygaszana.
W przypadku planowanych zmian w obowiązującym Programie gospodarowania odpadami wydobywczymi posiadacz odpadów jest zobowiązany do poinformowania właściwego organu (Marszałka Województwa lub Starostę lub RDOŚ) o wszelkich planowanych zmianach. Informacja ta powinna zostać złożona w formie pisemnego oświadczenia. Uwzględnienie zmian może nastąpić po upływie terminu 30 dni od przedłożenia oświadczenia właściwemu organowi, pod warunkiem, że nie wniesie on sprzeciwu w drodze decyzji.
Procedura postępowania przez przedsiębiorcę w celu uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi:
Opracowanie Programu
Program może zostać opracowany przez przedsiębiorcę lub przez wyznaczonego pełnomocnika. Program powinien być opracowany zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych i zawierać:
- Opis działań mających na celu zapobieganie powstawaniu odpadów wydobywczych i ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów wydobywczych oraz ich negatywnego oddziaływania na środowisko.
- Opis działań mających na celu odzysk odpadów wydobywczych, jeżeli jest on technologicznie i ekonomicznie uzasadniony oraz zgodny z przepisami o ochronie środowiska.
- Ocenę ryzyka obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
- Klasyfikację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych dokonaną zgodnie z oceną ryzyka obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
- Wyszczególnienie rodzaju odpadów wydobywczych przewidzianych do składowania w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, z uwzględnieniem charakterystyki tych odpadów.
- Określenie łącznej ilości odpadów wydobywczych przewidzianych do wytworzenia w trakcie prowadzenia działalności objętej programem gospodarowania odpadami wydobywczymi, w tym w ciągu roku.
- Opis procesów, podczas których powstają odpady wydobywcze.
- Opis procesów przeróbki odpadów wydobywczych.
- Skutki dla środowiska i zdrowia ludzi spowodowane unieszkodliwianiem odpadów wydobywczych oraz działania zapobiegawcze, które należy podjąć w celu zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko podczas eksploatacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych i po jego zamknięciu.
- Opis technologii i środków technicznych służących zapobieganiu powstawania pożarów w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w których są składowane odpady zawierające części palne.
- Zakres i sposób monitoringu wyrobisk górniczych zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 39 ustawy o odpadach wydobywczych.
- Zakres i sposób monitoringu obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy o odpadach wydobywczych, w szczególności określenie listy substancji i parametrów wskaźnikowych przewidzianych do badania w zależności od rodzaju i właściwości składowanych odpadów wydobywczych.
- Opis sposobu zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wraz z rekultywacją terenu oraz procedurami po zamknięciu oraz monitoringu zgodnie z art. 27 ust. 6 ustawy o odpadach wydobywczych – z uwzględnieniem w szczególności:
- ustalenia niezbędnych działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- ustalenia działań związanych z rekultywacją terenu;
- sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym obiektem unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. - Opis działań mających na celu zapobieganie lub zminimalizowanie pogorszenia stanu wód, oraz mających na celu zapobieganie lub minimalizację zanieczyszczenia powietrza i gleby.
- Wyniki badań wód powierzchniowych, wód podziemnych i gleby, na który może wywierać wpływ obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w szczególności w zakresie ustalenia naturalnych stężeń substancji na danym terenie.
W przypadku gdy Posiadacz odpadów prowadzi działalność tylko wydobywczą, Program powinien zawierać informacje i dane dotyczące tego rodzaju działalności. Podobnie jest w przypadku prowadzenia działalności przeróbczej lub prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko (art. 9, ust.3).
Uwaga: Charakterystykę odpadów (art. 9. ust.1 pkt 5 ustawy) sporządza się w oparciu o zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 czerwca 2013 r. w sprawie charakterystyki odpadów wydobywczych. Szczegółowy zakres charakterystyki odpadów wydobywczych stanowi załącznik do Rozporządzenia.
Opracowanie Wniosku
Wniosek może zostać opracowany przez przedsiębiorcę lub przez pełnomocnika (w tym przypadku należy w formie pisemnej udzielić osobie fizycznej lub instytucji prawnej pełnomocnictwa). Wniosek może zawierać proponowany czas na jaki ma być wydana decyzja zatwierdzająca Program Gospodarowania Odpadami Wydobywczymi. Do wniosku załącza się następujące dokumenty:
- Program Gospodarowania Odpadami Wydobywczymi;
- pełnomocnictwo – jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik;
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za wydanie decyzji;
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu potwierdzającego pełnomocnictwo.
W przypadku gdy wniosek jest niekompletny, przedsiębiorca/pełnomocnik zostaje wezwany przez organ rozpatrujący do uzupełnienia brakujących informacji. Brak uzupełnienia skutkuje nie rozpatrzeniem wniosku.
Przedłożenie Wniosku wraz z Programem właściwemu organowi
Zgodnie z art. 40 ust.1 Ustawy o odpadach wydobywczych organem właściwym w sprawach odpadów wydobywczych jest:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
- Marszałek Województwa (według miejsca prowadzenia działalności posiadacza odpadów wydobywczych),
- Starosta (według miejsca prowadzenia działalności posiadacza odpadów wydobywczych).
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest organem właściwym dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych (ustalanych na podstawie art. 4, ust. 2a Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (tekst jednolity: Dz.U z 2020 r., poz. 2052 z późn. zm.).
Marszałek Województwa jest organem właściwym dla:
- przedsięwzięć, dla których koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie kopalin ze złóż udziela minister właściwy do spraw środowiska lub marszałek województwa;
- przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zostały określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Starosta jest organem właściwym dla pozostałych przedsięwzięć nie wymienionych powyżej.
Natomiast gdy w tym samym miejscu prowadzone są przedsięwzięcia z zakresu kompetencji Marszałka Województwa oraz Starosty organem właściwym w takim przypadku jest Marszałek Województwa.
Opłaty
Opłata skarbowa w wysokości 10 zł za wydanie decyzji zgodnie z załącznikiem (część I lp. 53) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 1546).
Opłata skarbowa w wysokości 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa lub prokury zgodnie z załącznikiem (część IV) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. 2019, poz. 1000).
Opłaty te wnosi się na konto lub bezpośrednio w kasie właściwego organu wydającego decyzje.
Procedura administracyjna
Program gospodarowania odpadami wydobywczymi podlega ocenie przez Marszałka Województwa (lub Starostę lub RDOŚ) w zakresie osiągnięcia celu przedstawionego w art. 8, ust. 2 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych tj.:
- zapobieganie powstawaniu odpadów wydobywczych i ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów wydobywczych oraz ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
- zapewnienie w pierwszej kolejności odzysku opadów wydobywczych, jeżeli jest to uzasadnione ze względów ochrony środowiska, a także technologicznych i ekonomicznych oraz zgodne z przepisami o ochronie środowiska;
- zapewnienie bezpiecznego unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Program podlega również zaopiniowaniu przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego oraz Prezydenta Miasta/ Burmistrza/Wójta właściwego ze względu na miejsce wytwarzania odpadów (art.11,ust 4 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych. Właściwy organ wydaje opinię w formie postanowienia w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia żądania opinii (art. 106, §3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego). Natomiast w przypadku nie wydania opinii w określonym terminie, opinie uznaje się za pozytywną.
Procedura administracyjna, obejmująca rozpatrzenie wniosku, proces opiniowania oraz proces wydania decyzji lub odmowy jej wydania trwa 1 miesiąc od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 §3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego), natomiast w przypadkach bardziej skomplikowanych – do 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 36 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z póżn.zm.)).
Decyzja/Odmowa wydania decyzji
Decyzja wydawana jest na wniosek przedsiębiorcy (posiadacza odpadów wydobywczych). Do decyzji dołącza się program gospodarowania odpadami wydobywczymi.
Odmowa wydania decyzji zatwierdzającej program może mieć miejsce w przypadku gdy zamierzony sposób gospodarowania odpadami wydobywczymi: jest sprzeczny z wymaganiami przepisów o odpadach, mógłby powodować zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub zagrożenie dla środowiska, jest sprzeczny z planami gospodarki odpadami na poziomie krajowym i wojewódzkim (o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Plany gospodarki odpadami dotyczą odpadów wytworzonych na obszarze dla którego sporządzany jest plan oraz przywożonych na ten obszar. W Planie zawarte są m.in. informacje na temat istniejących środków służących zapobieganiu powstawania odpadów i oceny ich użyteczności, przyjętych celów w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągnięcia czy też kierunków działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz kształtowania systemu gospodarki odpadami (art. 34 i 35 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Odwołanie
W przypadku, gdy uzyskana decyzja nie jest satysfakcjonująca dla strony postępowania, zgodnie z art. 127, §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, służy stronie odwołanie. Odwołanie stanowi pismo zawierające prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy. Należy go złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania lub ogłoszenia decyzji do właściwego organu (Marszałka Województwa w przypadku gdy decyzję wydał Starosta lub do Ministra Środowiska w przypadku gdy decyzję wydał Marszałek Województwa) za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Wykonanie decyzji zostaje wstrzymane z chwilą wniesienia odwołania. Jeżeli odwołanie zostanie wniesione po upływie 14 dni pozostaje bez rozpatrzenia.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Prowadzenie ilościowej i jakościowej ewidencji wytwarzanych i przekazywanych odpadów wydobywczych
Posiadacz odpadów wydobywczych jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów wydobywczych zgodnie z przyjętym katalogiem odpadów. Ewidencję odpadów prowadzi się przy zastosowaniu:
- karty ewidencji odpadów,
- karty przekazania odpadów,
które wytwórca/posiadacz sporządza wyłącznie poprzez indywidualne konto w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (art. 67 ust.6 oraz 76 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Ustawodawca, zgodnie z zapisami ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, dopuszcza stosowanie papierowych form kart ewidencji i przekazania odpadów. Możliwość taka będzie funkcjonować do 31 grudnia 2020 r. z tym, że prowadzenie karty przekazania odpadów w formie papierowej jest dopuszczalne, jeżeli przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów w takiej samej formie. Wzory karty ewidencji odpadów oraz karty przekazania odpadów określają załącznik 5a oraz załącznik 5c do ustawy o odpadach. W przypadku zastosowania formy papierowej przekazujący odpady sporządza kartę przekazania odpadów w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady.
Posiadacz odpadów ma obowiązek przechowywać dokumenty sporządzone na potrzeby ewidencji przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty za wyjątkiem zarządzających składowiskami. Zarządzający składowiskiem natomiast, są zobowiązani do przechowywania dokumentów (w tym dotyczących podstawowej charakterystyki odpadów oraz wyników testów zgodności) do czasu zamknięcia składowiska. Posiadacz odpadów jest obowiązany przedstawić dokumenty ewidencji odpadów na żądanie organów przeprowadzających kontrolę oraz Marszałka Województwa właściwego ze względu na miejsce wytwarzania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie gospodarki odpadami wydobywczymi
Wytwórca odpadów oraz przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie: zbierania odpadów i/lub przetwarzania odpadów wydobywczych (którzy zobowiązani zostali do prowadzenia ewidencji odpadów) sporządzają roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach wydobywczych i gospodarowaniu odpadami wydobywczymi. Sprawozdania sporządza również przedsiębiorca, który wydobywa odpady wydobywcze na podstawie zgody na wydobywanie odpadów wydobywczych. Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami sporządzane są w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) i przekazywane do Marszałka Województwa (właściwego ze względu na miejsce wytwarzania, zbierania i/lub przetwarzania odpadów) w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku sprawozdawczym. Sprawozdania sporządzone za pośrednictwem BDO nie wymagają podpisu.
Zgodnie z art. 237a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, sprawozdanie (zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów) za rok 2019 sporządza się do 31 października 2020 r.
Natomiast gdy wytwórca odpadów lub przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie: zbierania odpadów i/lub przetwarzania odpadów wydobywczych trwale zaprzestał wykonywania działalności to w takim przypadku sporządza i składa sprawozdanie roczne w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania tej działalności.
Złożone przez wytwórców i przedsiębiorców sprawozdania są weryfikowane przez Marszałka pod kątem zgodności informacji ze stanem faktycznym w terminie do 30 września roku następującego po roku sprawozdawczym. W przypadku stwierdzenia rozbieżności, Marszałek wzywa podmiot do wykonania korekty sprawozdania, za pośrednictwem BDO, w terminie do 14 dni od otrzymania wezwania. Korekta sprawozdania przekazywana jest również poprzez indywidualne konto w BDO. Niewykonanie korekty w ustawowym terminie skutkuje niewykonaniem obowiązku sprawozdawczego przez podmiot.
Nie wywiązywanie się z obowiązku składania sprawozdania podlega karze grzywny (art. 180a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
Podmioty zobligowane do wykonania sprawozdań mają obowiązek przechowywać dokumenty, w oparciu o które są sporządzane sprawozdania, przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego te dokumenty dotyczą.
Ponadto wytwórcy odpadów wytwarzający w ciągu roku sumarycznie powyżej 1 tysiąca Mg odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne (z wyłączeniem odpadów komunalnych) lub posiadający 1 mln Mg i więcej nagromadzonych odpadów są obowiązani do składania sprawozdania OS-6 do GUS (art.30, ust.1, pkt 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystce publicznej tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 443). Sprawozdanie składa się raz do roku, do końca stycznia roku następnego po roku sprawozdawczym w formie elektronicznej. Wzór formularza sprawozdawczego określono w załączniku nr 1 do Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2017 (Dz. U. z 2017 poz. 837).
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Naliczanie opłat za składowanie odpadów wydobywczych
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o odpadach wydobywczych, dla odpadów wydobywczych obojętnych, innych niż niebezpieczne i obojętne oraz niezanieczyszczonej gleby, nie stosuje się przepisów tytułu V ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, dotyczącego opłat za składowanie odpadów. Oznacza to, że składowanie tych odpadów nie podlega opłatom za korzystanie ze środowiska, określonym w Obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2020. Wyjątek stanowią, w przypadku wymienionych rodzajów odpadów, przepisy o opłatach podwyższonych oraz o administracyjnych karach pieniężnych, które mają zastosowanie w tych przypadkach.
Natomiast w przypadku unieszkodliwiania poprzez składowanie w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych niebezpiecznych odpadów wydobywczych posiadacz odpadów ponosi opłaty za korzystanie ze środowiska tj. opłaty za składowanie odpadów w wysokości określonej w Obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Uzyskanie zgody na wydobywanie odpadów
Odpady wydobywcze zdeponowane w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (włączając w to również obiekty, dla których nie było wymagane uzyskanie decyzji lokalizacyjnej lub pozwolenie na budowę) mogą zostać z niego pozyskane po uzyskaniu zgody na wydobywanie odpadów.
Zgodę na wydobywanie odpadów uzyskuje się w formie decyzji na wniosek przedsiębiorcy zainteresowanego wydobyciem odpadów. Do uzyskania zgody stosuje się przepisy art. 144 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych. Zgodnie z tymi zapisami, w przypadku pozyskania odpadów wydobywczych z obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- lokalizację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- klasyfikację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- informacje niezbędne do sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, (w przypadku obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A).
Do wniosku przedsiębiorca zainteresowany wydobyciem odpadów powinien dołączyć ekspertyzę. Ekspertyza ta, w szczególności powinna obejmować:
- rodzaj i szacunkową masę odpadów przewidzianych do wydobycia;
- techniczny sposób wydobywania odpadów;
- sposób zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu wydobywania odpadów na życie lub zdrowie ludzi oraz na środowisko;
- opis oddziaływania planowanego wydobywania odpadów na środowisko;
- opis technicznego zabezpieczenia miejsca po wydobyciu odpadów, a w przypadku zamkniętego składowiska odpadów lub jego części także opis działań rekultywacyjnych.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Zawiadomienie o zmianie posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
W przypadku zmiany posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wymagane jest przekazanie na podstawie umowy cywilnoprawnej wszystkich dokumentów związanych z prowadzeniem obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych następnemu posiadaczowi. W szczególności należy przekazać:
- dotychczasowe oraz aktualne dokumenty ewidencji odpadów;
- zbiorcze zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania tych odpadów;
- gromadzonych danych o wynikach monitoringu;
- sprawozdań o wynikach monitoringu;
- zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych i zarządzeń pokontrolnych.
Posiadacz odpadów przejmujący obiekt w formie pisemnej niezwłocznie powinien zawiadomić Marszałka Województwa lub Starostę lub RDOŚ o zmianie posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. Informacja powinna zawierać następujące dane:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby dotychczasowego oraz przejmującego obiekt posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- lokalizację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- datę zmiany posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
W przypadku obiektu kategorii A, do zawiadomienia dołącza się dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu.
Obowiązki posiadacza odpadów
Obowiązki posiadacza związane z prowadzeniem obiektu
Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zobowiązany jest do:
- zatrudnienia na stanowisku zarządzającego obiektem osobę posiadającą świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz do zapewnienia podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a także szkolenia personelu w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami wydobywczymi,
- sprawdzenia zgodności przyjmowanych odpadów wydobywczych z danymi o odpadach zawartymi w karcie przekazania odpadu,
- odmowy przyjęcia odpadów wydobywczych, których skład nie jest zgodny z danymi zawartymi w karcie przekazania odpadu lub zezwoleniem na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
- prowadzenia monitoringu obiektu w trakcie eksploatacji i po jego zamknięciu przez okres 30 lat zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (Dz.U z 2014 r., poz. 875),
- gromadzenia danych o wynikach monitoringu i sporządzania na ich podstawie sprawozdań oraz przechowywania tych danych i sprawozdań przez okres 30 lat;
- przedkładania (raz w roku w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy) sprawozdań o wynikach monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska (właściwemu względem miejsca prowadzonej działalności) – wzór sprawozdania został określony w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (Dz.U z 2014 r., poz. 875),
- prowadzenia ewidencji odpadów oraz opłat za składowanie odpadów (z uwzględnieniem art. 26 ust.3 ustawy o odpadach wydobywczych),
- zawiadomienia (właściwego względem miejsca prowadzenia działalności) komendanta PSP oraz WIOŚ o każdym zdarzeniu które może mieć wpływ na stateczność obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz o wszelkich istotnych niekorzystnych skutkach dla środowiska, ujawnionych w wyniku kontroli i monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych bez zbędnej zwłoki oraz potwierdzenia tego zawiadomienia w formie pisemnej w ciągu 48 godzin od zdarzenia (mającego miejsce w trakcie eksploatacji obiektu oraz po jego zamknięciu),
- utrzymywania i eksploatacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w sposób zapewniający właściwe funkcjonowanie urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie tego obiektu oraz zachowanie wymagań sanitarnych, bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych, a także zasad ochrony środowiska.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Procedura uzyskania zezwolenia na prowadzenia obiektu
Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na prowadzenie tego obiektu. Zezwolenie jest wydawane na podstawie wniosku.
Procedura uzyskania zezwolenia
Opracowanie Wniosku
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych może zostać opracowany przez przedsiębiorcę lub przez wyznaczonego pełnomocnika. Wniosek powinien być opracowany zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych i zawierać:
- Imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
- Lokalizację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
- Wyszczególnienie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do składowania w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w ciągu roku.
- Dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, zgodnie z art. 32 ustawy.
- Informację o tytule prawnym do obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
- Informację o stosowanych technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji.
- Informację niezbędną do sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, o którym mowa w art. 37, zgodnie z art. 260 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (ale tylko w przypadku obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A).
Do wniosku załącza się następujące dokumenty:
- decyzję zatwierdzającą Program Gospodarowania Odpadami Wydobywczymi (uzyskaną w odrębnym postępowaniu);
- decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, którego dotyczy wniosek wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko – o ile był wymagany (dokumenty uzyskane w odrębnym postępowaniu);
- pełnomocnictwo – jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik;
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia;
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu potwierdzającego pełnomocnictwo;
oraz opcjonalnie (nie wymagane ustawowo):
- dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym (np. aktualny KRS, aktualny wypis z rejestru prowadzonej działalności).
W przypadku gdy wniosek jest niekompletny, przedsiębiorca/pełnomocnik zostaje wezwany przez organ rozpatrujący do uzupełnienia brakujących informacji. Brak uzupełnienia skutkuje nie rozpatrzeniem wniosku.
Przedłożenie Wniosku właściwemu organowi (czytaj więcej)
Opłaty
Opłata skarbowa w wysokości 616 zł za wydanie zezwolenia zgodnie z załącznikiem (część III lp. 43c) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej.
W przypadku zmiany zezwolenia - jeżeli zmiana dotyczy przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia działalności opłata skarbowa wynosi 50% stawki pobranej dla wydania zezwolenia tj. 308 zł, natomiast jeżeli zmiana dotyczy uwzględnienia kolejnego rodzaju działalności – opłata skarbowa wynosi 100% czyli 616 zł (część III lp. 46) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej. W pozostałych przypadkach zmiana zezwolenia nie podlega opłacie.
Opłata skarbowa w wysokości 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa lub prokury zgodnie z załącznikiem (część IV) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej.
Opłaty te wnosi się na konto lub bezpośrednio w kasie właściwego organu wydającego decyzje.
Procedura administracyjna
Procedura administracyjna, obejmująca rozpatrzenie wniosku, proces konsultacji społecznych (m.in.: podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania, możliwości zapoznania się z dokumentacja, sposobie i miejscu składania uwag i wniosków w terminie 14 dniowym, postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania jeżeli jest prowadzone i przedmiocie decyzji, która ma być wydana) oraz proces wydania decyzji lub odmowy jej wydania trwa 1 miesiąc od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 §3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego), natomiast w przypadkach bardziej skomplikowanych – do 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 36 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego).
Zezwolenie/Decyzja odmowna
Zezwolenie wydawane jest na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 10 lat.
Odmowa wydania zezwolenia może mieć miejsce w przypadku gdy zamierzony sposób prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych: jest sprzeczny z wymaganiami przepisów o odpadach, mógłby powodować zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub zagrożenie dla środowiska, jest sprzeczny z programem gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz z planami gospodarki odpadami, o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Odwołanie
W przypadku, gdy uzyskane zezwolenie nie jest satysfakcjonujące dla strony postępowania, zgodnie z art. 127, §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego; służy stronie odwołanie. Odwołanie stanowi pismo zawierające prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy. Należy go złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania lub ogłoszenia zezwolenia do właściwego organu (Marszałka Województwa w przypadku gdy decyzję wydał Starosta lub do Ministra Środowiska w przypadku gdy decyzję wydał Marszałek Województwa) za pośrednictwem organu, który wydał zezwolenie. Wykonanie zezwolenia zostaje wstrzymane z chwilą wniesienia odwołania. Jeżeli odwołanie zostanie wniesione po upływie 14 dni pozostaje bez rozpatrzenia.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Procedura uzyskania zmiany zezwolenia na prowadzenia obiektu
Zmiana zezwolenia i programu gospodarowania odpadami wydobywczymi
Zmiana zezwolenia (art. 17 ust.1 ustawy o odpadach wydobywczych) na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych następuje w przypadku gdy wystąpią:
- zmiany w strukturze lub w zasadach prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, które mogą mieć znaczący niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, lub w odniesieniu do rodzajów składowanych odpadów wydobywczych, lub
- zmiana warunków prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, co potwierdzą wyniki monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub kontroli przeprowadzonej przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, lub
- istotne zmiany w najlepszych dostępnych technikach stosowanych w państwach członkowskich.
Posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, gdy stwierdzi wystąpienie którejkolwiek z wymienionych zmian, powinien złożyć wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Integralnym załącznikiem do wniosku o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych jest decyzja zatwierdzająca program gospodarowania odpadami wydobywczymi. Gdy następuje zmiana zezwolenia spowodowana art. 17 ust.1 ustawy o odpadach wydobywczych należy przedłożyć do zatwierdzenia nowy program gospodarowania odpadami wydobywczymi. Program ten powinien w szczególności uwzględniać przegląd klasyfikacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (zgodnie z art. 10 ust.2, pkt 5 ustawy o odpadach wydobywczych).
Nowy Program należy przedłożyć do zatwierdzenia również w przypadku gdy nastąpiła zmiana rodzaju składowanych odpadów wydobywczych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Procedura zamknięcia obiektu
Zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
Zamknięcie obiektu lub jego części następuje na wniosek posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych skierowanego do Marszałka Województwa (lub Starosty lub RDOŚ) w celu uzyskania zgody na zamknięcie. Do wniosku załącza się:
- decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi;
- projekt zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu.
Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- lokalizację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- klasyfikację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu;
- opis sposobu zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części, w tym działania związane z jego realizacją;
- datę zaprzestania składowania odpadów wydobywczych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- harmonogram realizacji działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
- harmonogram działań związanych z rekultywacją terenu;
- sprawowanie nadzoru nad zrekultywowanym obiektem unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Zgoda na zamknięcie obiektu wydawana jest przez Marszałka Województwa lub Starostę lub RDOŚ w formie decyzji. Wydanie decyzji poprzedza kontrola przeprowadzona przez WIOŚ w miejscu prowadzenia działalności tj. obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. Kontrola ta ma na celu sprawdzenie stanu faktycznego wynikającego z przekazywanych przez posiadacza odpadów sprawozdań o wynikach monitoringu oraz zapisów programu gospodarowania odpadami wydobywczymi.
Zamknięcie obiektu lub jego części może również nastąpić w wyniku zarządzenia pokontrolnego WIOŚ. W tym przypadku WIOŚ wskazuje termin w którym posiadacz odpadów prowadzący obiekt jest zobowiązany do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zgody na zamknięcie obiektu. Również WIOS informuje Marszałka Województwa lub Starostę lub RDOŚ o stwierdzeniu potrzeby zamknięcia obiektu lub jego części i o terminie wystąpienia z wnioskiem przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt.
Przed złożeniem wniosku o zgodę na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych posiadacz odpadów prowadzący obiekt zobowiązany jest do dokonania przeglądu klasyfikacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych. Przeglądu dokonuje się na podstawie kryteriów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie szczegółowych kryteriów klasyfikacji obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz zgodnie z oceną ryzyka obiektu unieszkodliwiania odpadów (art. 12a, ust. 1 i 2 ustawy o odpadach wydobywczych). Wyniki dokonanego przeglądu klasyfikacji obiektu są przesyłane do Marszałka Województwa (lub Starosty lub RDOŚ).
Wykorzystane w niniejszym tekście akty prawne i rozporządzenia pochodzą z Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Obowiązki administracji
Art. Ustawy o odpadach wydobywczych | Rodzaj obowiązku administracji | Organ administracyjny zgodnie z Ustawą o odpadach wydobywczych |
art. 11, ust.2 i art. 11, ust.5 | wydanie/lub odmowa wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 11 ust.4 | przeprowadzenie procesu opiniowania w procesie wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta, Wójt, Burmistrz |
art. 11 ust.4 | wydanie opinii w formie postanowienia w procesie opiniowania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi | Dyrektor OUG, Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta, WIOŚ |
art.12, ust.2 | wezwanie posiadacza odpadów, w drodze decyzji, do przedłożenia przeglądu programu gospodarowania odpadami wydobywczymi | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 12, ust.5 | wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji dotyczącego planowanych zmian w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi, jeżeli w ocenie organu administracji zmiany te mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi lub są sprzeczne z przepisami o ochronie środowiska | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 12a, ust.4 | wydanie decyzji zobowiązującej posiadacza odpadów wydobywczych do przedłożenia do zatwierdzenia nowego programu gospodarowania odpadami wydobywczymi uwzględniającego zmianę klasyfikacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w przypadku konieczności dokonania takiej zmiany wynikającej z wykonanego przez posiadacza odpadów przeglądu klasyfikacji prowadzonego obiektu | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 13, ust.1 | wydanie decyzji zobowiązującej posiadacza odpadów do niezwłocznego zaniechania naruszeń w zakresie przepisów ustawy lub działalności niezgodnie z decyzją zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczym | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 13, ust.2 i ust.3 | wydanie decyzji (o rygorze natychmiastowej wykonalności) wstrzymującej działalność posiadacza odpadów wydobywczych w zakresie objętym programem w przypadku gdy: posiadacz narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z decyzją zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 14, ust.2, art. 16 oraz art. 20 | wydanie/lub odmowa wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 15a, ust.1 |
podanie do publicznej wiadomości informacji o:
|
RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 15a, ust.7 | podanie do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji (zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych) i o możliwościach zapoznania się z jej treścią | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art.15b, ust.1 | niezwłoczne przekazanie Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska wymaganej dokumentacji (m.in.: wniosku na wydanie zezwolenia, zatwierdzonego programu gospodarowania odpadami wydobywczymi) przed wydaniem zezwolenia dla obiektu kategorii A dla którego zostało przeprowadzone postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art.18, ust.1 | wydanie zgody na wydobywanie odpadów z obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 19, ust.1 | niezwłocznie przekazanie właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej informacji niezbędnych do sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, które zostały załączone przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie obiektu lub do wniosku o wydanie pozwolenia na wydobycie odpadów składowanych w obiekcie | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 19, ust.3 | wydanie zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A następuje po sporządzeniu przez właściwego Komendanta Straży Pożarnej zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 21, ust.1 | wydanie decyzji zobowiązującej posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych do niezwłocznego zaniechania naruszeń w zakresie przepisów ustawy lub działalności niezgodnie z zezwoleniem na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 21, ust.2 i ust.3 | wydanie decyzji (o rygorze natychmiastowej wykonalności) wstrzymującej działalność posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w zakresie objętym zezwoleniem w przypadku gdy: posiadacz narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z zezwoleniem na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art. 28, ust.4 | wydanie decyzji w sprawie ustalenia odrębnych terminów składania sprawozdań o wynikach monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (nie rzadziej niż raz w roku) biorąc pod uwagę większe prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń które mogą mieć wpływ na stateczność obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz o wszelkich istotnych niekorzystnych skutkach dla środowiska, ujawnionych w wyniku kontroli i monitoringu tego obiektu | WIOŚ |
art.29, ust.1 oraz art. 30, ust.3 | wydanie decyzji na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów lub jego części po zatwierdzeniu projektu zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art.29, ust.1, art.42, ust.1 | przeprowadzenie kontroli miejsca prowadzenia działalności mającej na celu sprawdzenie stanu faktycznego wynikającego ze sprawozdań o wynikach monitoringu oraz programu gospodarowania odpadami wydobywczymi | WIOŚ |
art.29, ust. 6 i 7 | informacja skierowana do: RDOŚ/Marszałka Województwa/ Starostę o stwierdzeniu potrzeby zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części i o wskazanym w zarządzeniu pokontrolnym terminie wystąpienia z wnioskiem o jego zamknięcie | WIOŚ |
art.31, ust.1, art.42, ust.1 | kontrola zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części zgodnie ze sposobem zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych określonym w decyzji o wydaniu zgody na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części wraz z przekazaniem kopii zarządzenia pokontrolnego do RDOŚ/Marszałka Województwa/ Starosty | WIOŚ |
art. 32 ust.1 | wymóg przedstawienia przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych posiadanej gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art.41 ust.2 | wymóg niezwłocznego przekazywania kopii wydanych decyzji do WIOŚ właściwego ze względu na miejsce prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Marszałek Województwa, Starosta |
art.41 ust.2a | wymóg niezwłocznego przekazywania kopii wydanych decyzji do właściwego marszałka województwa ze względu na miejsce prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych | RDOŚ, Starosta |
art.43, ust. 1 |
przekazanie, w terminie do dnia 31 maja bieżącego roku kalendarzowego, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informacji uzyskanych od posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w poniższym zakresie:
|
WIOŚ |